ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Երկրում տիրող իրավիճակներն ու երևույթները փոխկապակցված են»

«Երկրում տիրող իրավիճակներն ու երևույթները փոխկապակցված են»
28.10.2016 | 11:18

«Իրատեսի» հյուրը Հայաստանի Հանրապետության բարձրագույն որակավորման հանձնաժողովի նախագահ, գրականագետ, արձակագիր, բանասիրության դոկտոր ԼԻԼԻԹ ԱՐԶՈՒՄԱՆՅԱՆՆ է:


Մեր զրույցը նրա հետ այսօր պաշտպանվող գիտական ատենախոսությունների որակի, շնորհվող գիտական կոչումների երբեմն կասկածելի լինելու և ոլորտի հետ կապված այլ հարցերի մասին է:
Չհաղթահարելով անձնական մղումներս՝ հարցազրույցի ընթացքում անդրադարձել եմ նաև Լիլիթ Արզումանյանի լուսահոգի հոր՝ իմ սիրելի դասախոս, գրականագետ Սևակ Արզումանյանի անձին, որից ստացած դասերն ինձ ուղեկցում են առայսօր:

«ԻՀԱՐԿԵ, ԴԺՎԱՐ Է ԳՆԱՀԱՏԵԼ ՍԵՓԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԸ, ԲԱՅՑ ՓՈՐՁԵՄ ԱՎԵԼՈՐԴ ՀԱՄԵՍՏՈՒԹՅՈՒՆ ՉԱՆԵԼ»


-Տիկին Լիլիթ, արդեն 3 տարի նախագահում եք ՀՀ բարձրագույն որակավորման հանձնաժողովը: Ի՞նչ ձեռքբերումներ և հիասթափություններ եք ունեցել այս ընթացքում:
-Իհարկե, դժվար է գնահատել սեփական աշխատանքը, բայց փորձեմ ավելորդ համեստություն չանել: Այս 3 տարում ԲՈՀ-ում մեծ աշխատանք է արվել. վերանայվել է «Հայաստանի Հանրապետության գիտական աստիճանաշնորհման կանոնակարգը»` չափանիշները հստակեցնելու և խստացնելու միտումով, վերակառուցվել և գործարկվել է ԲՈՀ-ի պաշտոնական եռալեզու էլեկտրոնային կայքը, ստեղծվել են տվյալների և ատենախոսությունների շտեմարաններ (բազա), Ազգային գրադարանի հետ համատեղ սկսել ենք ատենախոսությունների (1993 թվականից սկսած) թվայնացման գործընթացը, հրատարակվել է 4 տեղեկագիր (որոնցից մեկը՝ եռալեզու), վերանայվել է «Գիտական աստիճանաշնորհման անվանացանկը» (գիտական մասնագիտությունների ցանկ)` հայաստանյան գիտական ներուժին համապատասխանեցնելու նպատակով, մշակվել է «Գիտական աստիճաններ շնորհող մասնագիտական խորհրդի աշխատանքի կանոնակարգը»` խորհուրդները նոր սկզբունքով ձևավորելու նպատակով: Այսօր ԲՈՀ-ում սկսվել են նոր խորհուրդների ցանցի ձևավորման աշխատանքները, և արդեն ստեղծվել ու հրամանագրվել է շուրջ քառասունհինգ մասնագիտական խորհուրդ: Սրանք իրականում լուրջ բարեփոխումներ են, որ միտված են մասնագիտական խորհրդի աշխատանքը առավել տեսանելի դարձնելուն: Բացի այդ, այս նոր տարբերակով խորհուրդներում ընդգրկվում են զգալի թվով երիտասարդներ, որը մասամբ լուծում է սերնդափոխության խնդիրը: Ինչ վերաբերում է հիասթափություններին, ասեմ, որ այս տարիների ընթացքում զգալի թվով ատենախոսություններ (240 աշխատանք) կա՛մ մերժվել են, կա՛մ վերադարձվել են մասնագիտական խորհուրդներ՝ վերամշակման (այդ թվում՝ ութսունչորս արտագրության դեպք): Երևույթը, իհարկե, ընդունելի չէ, ավելին` մտահոգիչ է, բայց համոզված եմ, որ աստիճանաբար մեր երկրում կբարձրանա պատասխանատվությունը արված ցանկացած գործի հանդեպ: Այսպես եմ ասում, որովհետև ցանկացած երևույթ, առանձին վերցրած, չի կարող ո՛չ փչանալ, ո՛չ ուղղվել: Այսինքն՝ երկրում տիրող իրավիճակներն ու երևույթները փոխկապակցված են` ընդհանուր բարոյական չափանիշներին համապատասխան, և, բնականաբար, դրական տեղաշարժերը պետք է լինեն համընդհանուր, իրականանան լայն կտրվածքով: Սակայն իմ անձնական հիասթափություններն այդ դաշտում չեն, այսինքն՝ դուրս են մեր համակարգից: Մարդկային անառողջ հարաբերությունները, ստախոսության, ագահության, կեղծավորության և այլ մերժելի երևույթների մեծ չափաբաժնի առկայությունը մեր հասարակության մեջ ինձ հունից հանում են: Չէի ցանկանա հայ մարդուն այդ որակներով տեսնել:

«ԵԹԵ ԽՈՍՔԸ ԱԶԳԻ ՎԵՐԱԿԵՆԴԱՆԱՑՄԱՆ ՄԱՍԻՆ Է, ՊԵՏՔ Է ՍԿՍԵԼ ԲՈԼՈՐ ԲՆԱԳԱՎԱՌՆԵՐԻՑ, ՄԵՐ ՏԱՆ, ԱՅՍԻՆՔՆ՝ ՄԵՐ ԱՅՍ ՓՈՔՐ ԵՐԿՐԻ ԲՈԼՈՐ ԱՆԿՅՈՒՆՆԵՐԻՑ»


-Մի հարցազրույցում նկատում եք, թե մենք վերակենդանացման մեծ խնդիր ունենք հասարակության բոլոր բնագավառներում: Ըստ Ձեզ՝ այդ խնդրի լուծումը պետք է սկսել գիտությա՞ն բնագավառից, թե՞ ստորին օղակներում այն լուծելով՝ հասնել գիտական առաջընթացի:
-Եթե խոսքը ազգի վերակենդանացման մասին է, պետք է սկսել բոլոր բնագավառներից, մեր տան, այսինքն՝ մեր այս փոքր երկրի բոլոր անկյուններից, սկսել անպայման վերևից, սկսել որքան հնարավոր է արագ, որովհետև աններելիորեն շատ ժամանակ ենք կորցրել: Եվ նաև, պետք է սկսել «եսից». այսօրվա աղավաղված հոգեբանությամբ ու սպառողի մտածողությամբ ոչ մի բնագավառում ոչ մի հաջողության չենք հասնի:


«ԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ԹԱՆԿ ՀԱՃՈՒՅՔ Է ԱՄԵՆ ԱՌՈՒՄՈՎ, ՆԱԵՎ՝ ԺԱՄԱՆԱԿԻ. ՉԷ՞ ՈՐ ԺԱՄԱՆԱԿՆ ԷԼ ԹԱՆԿ ԱՐԺԵ»


-Ըստ Ձեր ներկայացրած տվյալների՝ մեր երկրում տարեկան մոտ 500 գիտական աշխատանքի պաշտպանություն է լինում: Այս թիվը և մեր երկրում գիտնականների անապահով սոցիալական դրությունը միմյանց չե՞ն հակասում:
-Իհարկե հակասում են, եթե հարցին նայում ենք ընդունելի տեսանկյունից, այսինքն՝ եթե այդ 500-ն էլ գիտությամբ են զբաղվում: Բայց արդյո՞ք այդպես է: Գիտությունը թանկ հաճույք է ամեն առումով, նաև՝ ժամանակի. չէ՞ որ ժամանակն էլ թանկ արժե: Իրականում օբյեկտիվ հաշվարկներով Հայաստանում պաշտպանողների թիվը չպետք է անցնի 200-ից:

«ԿԱՐԾՈՒՄ ԵՄ, ՈՐ ՆՈՐՄԱԼ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ ԴՈՒՐՍ ԿՄՂԻ ԱՄԵՆ ՏԻՊԻ ԱՆՏՐԱՄԱԲԱՆԱԿԱՆ
ԵՐԵՎՈՒՅԹ»


-Անհնար է ժխտել այն դեպքերը, երբ մեզանում գիտական աստիճան են ստանում գիտության հետ գրեթե առնչություն չունեցող մարդիկ: Սա մոդայիկ-անցողի՞կ երևույթ է, ըստ Ձեզ, թե՞ ձևավորվող վտանգավոր ավանդույթ:
-Ես համոզված եմ, որ աննորմալ երևույթներն ավանդույթ չեն դառնա, ինչպես, օրինակ, այսօրվա թատերականացված անհեթեթ հարսանիքները: Կարծում եմ, որ նորմալ հասարակությունը դուրս կմղի ամեն տիպի անտրամաբանական երևույթ, այդ թվում՝ որևէ կերպ չհիմնավորված ու չարդարացված հավակնությունը գիտական աստիճանի հարցում: Հիմա մնում է միայն հավատալ, որ դառնալու ենք նորմալ:

«ԱՏԵՆԱԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ԳՐԵԼԸ ԵՎ ՊԱՀԱՆՋՎԱԾ ԼԻՆԵԼԸ, ՑԱՎՈՔ, ՏԱՐԲԵՐ ՀԱՍԿԱՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ԵՆ»


-Գիտության ո՞ր ոլորտն է այսօր ավելի պահանջված, ի՞նչ մասնագիտությունների գծով են ավելի շատ ատենախոսություններ գրվում: Ո՞ր մասնագիտությունների գծով են պաշտպանվում առավել կայացած, անխոցելի ատենախոսություններ մեր օրերում:
-Ատենախոսություններ գրելը և պահանջված լինելը, ցավոք, տարբեր հասկացություններ են. համենայն դեպս, այս առումով այսօր գիտության «պատվիրատու» չկա: Ավելի շատ աշխատանքներ գրվում են տնտեսագիտությունից, բայց արդյո՞ք այդ պահանջարկը կա. կասկածում եմ:

«ԱՅՆՈՒԱՄԵՆԱՅՆԻՎ, ԳՐԵԼՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ «ՄԱՍՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ» ՉԴԱՐՁԱՎ, ՈՐԻ ՀԱՄԱՐ
ԱՆՉԱՓ ՑԱՎՈՒՄ ԵՄ»


-Երբ ինչ-որ գրական ստեղծագործություն եք գրում, հաջողվո՞ւմ է այն քննել անաչառ գրականագետի աչքով:
-Ես գրում եմ աններելի արագ և շատ քիչ: Այնուամենայնիվ, գրելն ինձ համար «մասնագիտություն» չդարձավ, ինչի համար անչափ ցավում եմ, իսկ ցավում եմ, որովհետև շատ հեշտ եմ գրում և, կարծում եմ, վատ չեմ գրում: Բայց, փաստորեն, վարչական աշխատանքն ինձ «կուլ տվեց»:

«ՉԵՄ ՀԱՎԱԿՆՈՒՄ ԳՐՈՂԻ ԿՈՉՄԱՆԸ, ԻՆՔՍ ԻՆՁ ԱՎԵԼԻ ՇՈՒՏ ՀՐԱՊԱՐԱԿԱԽՈՍ ԵՄ ՀԱՄԱՐՈՒՄ»


-Կյանքը լի է ընդունելի և անընդունելի փաստերով, երևույթներով, դրանք կրող անձանցով: Այս բազմադեմ, բազմազան համապատկերում ի՞նչն է առանձնանում Ձեր աչքում և դառնում գեղարվեստական երկ գրելու շարժառիթ, գրողական ներշնչանքի աղբյուր:
-Նախ՝ ասեմ, որ ես ունեմ արձակ գործեր, սակայն չեմ հավակնում գրողի կոչմանը: Ինքս ինձ ավելի շուտ հրապարակախոս եմ համարում, քանի որ ներկայի ցավը, մտահոգությունը, անհանգստությունը իմ երկրի, իմ հայրենիքի այսօրվա ու վաղվա համար ինձ առավելապես տարան դեպի հրապարակախոսություն: Գրում եմ այն ժամանակ, երբ պարզապես չեմ կարողանում չգրել: Գրում եմ երևի թե անզորությունից: Գեղարվեստական գործերը գրվել են ներքին մղումով ու շատ արագ: Դրանք իմ մասին են, իմ տեսակի մասին, այսօրվա մեր կյանքի մասին:

«ԻՄ ՄԵՋ ՀՈՐՍ ԳԵՆԵՐՆ ԵՆ՝ ՄԵԿԵՆ ՄԵԿ»


-Ես Ձեր հոր՝ պրոֆեսոր Սևակ Արզումանյանի ուսանողն եմ եղել: ՈՒ թեև դա եղել է տասնամյակներ առաջ, մինչ օրս էլ շատ հարցերում եմ առաջնորդվում նրա տված դասերով: Ձեզ այդ դասերն ուղեկցո՞ւմ են կյանքում և գործի մեջ:
-Հայրս լավ գրականագետ էր, հախուռն, զգացմունքային, համարձակ: Միայն նրա «Արդի հայ վեպը», որ բաղկացած է հինգ հատորից, կոթողային աշխատանք է և մնայուն: Ասում եք` նրա դասերը: Եթե մասնագիտական դասերը նկատի ունենանք, ապա՝ այո՛, հետևում եմ այդ դասերին, քանի որ մենք հիմնականում միակարծիք էինք, և իմ կյանքում նրա տեղը հիմա շատ դատարկ է: Եթե կյանքի դասերի մասին է խոսքը, նա կյանքում դաս տալ չէր սիրում: Նա զգացմունքներով էր ապրում, իսկ նման դեպքերում, կարծում եմ, ոչ թե պետք է դաս տալ, այլ դաս վերցնել: Ի՞նչ տալ, նա դաս տվող չէր այդ դեպքում: Պարզապես իմ մեջ հորս գեներն են՝ մեկեն մեկ:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2408

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ